Annons
Annons


Mini-intervju: Therese Sennerholt


”Jag tror att jag ibland kan uppfattas som sträng men jag är sjukt flamsig. Att ha självdistans och humor är nödvändigt, utan det blir livet som en lång, torr och tröttsam brief.”

 

Therese Sennerholt jobbar som art director, grafisk designer och kreativ konsult med Stockholm som utgångspunkt. Hon har en imponerande karriär bakom sig och ligger ständigt i framkant med jobb för bland annat H&M Home och Bolon. Med sin utpräglade känsla för vad som är nytt och spännande fångar hon gång på gång vår uppmärksamhet. Vare sig det gäller egendesignade konstprints, katalogjobb eller glimtar från hennes hem, får hon alltid till ett uttryck som gör att vi dröjer oss kvar med blicken. En anledning till detta är Thereses tidlösa och vilsamma formspråk som kryddas med nytänkande färg och form. I det mötet sker något intressant som kort och gott stavas inspiration! Med detta sagt är ingen gladare än vi att Therese har gett oss en liten inblick i sin karriärresa fram tills nu och vem hon är som person.

Annons

Site – Therese Sennerholt Design / Instagram – Therese Sennerholt

 

Vem är Therese Sennerholt?

Jag tycker att det är svårt att beskriva mig själv men jag skulle säga att jag är en ambitiös och driven person, kanske till och med nördig och besatt. Jo, så skulle jag nog se mig själv om jag betraktade mig utifrån, åtminstone i min yrkesroll. Jag gillar att ha kontroll, var sak har sin plats och så är det även hemma. Tack och lov är jag inte lika manisk som karaktären Jack Nicholson spelar i filmen Livet från den ljusa sidan men ibland är det inte långt därifrån. Jag gillar balans och harmoni, enkelt uttryckt, disonans skaver även om det ibland kan skapa dynamik både i privatlivet och i kreativa projekt. Jag tror också att jag ibland kan uppfattas som sträng men jag är sjukt flamsig. Att ha självdistans och humor är nödvändigt, utan det blir livet som en lång, torr och tröttsam brief.

Vad skulle du säga var startpunkten för där du är i din karriär idag?

Jag bestämde mig tidigt för att jag ville jobba med tidningsformgivning, då helst med mode. Nu har det dock blivit mindre mode och mer inredning för min del. Karriären började på tidningen Nöjesguiden efter att jag hade avslutat heltidsutbildningar på konstskola både i London och i Stockholm. Det var på den tiden då det inte fanns lika stort utbud som nu och Nöjesguiden var en hypad gratistidning som kom ut en gång i månaden. Jag började som AD-assistent när jag var 22 år och var den första i Sverige som gjorde tidning digitalt. Nöjesguiden skickade mig på en tredagars kurs för att jag skulle lära mig koda all typografi, ungefär som hemsidor kodas idag. Det var bara texten som kunde sättas digitalt, bilderna fick vi dra i rätt storlek i något som hette reprokamera och bilderna klistrade vi in bland remsorna av text… Det var old school, helt enkelt!

Vi var ett väldigt roligt gäng (numera är de flesta erkända journalister, art directors etc.) men jag minns att jag jobbade till ögonen blödde. Vi gjorde fyra tidningar i månaden (Stockholm, Göteborg, Malmö och Oslo-utgåvor) så det var ingen walk in the park direkt! Kommer även tydligt ihåg när modefotografen Mikael Jansson gjorde sitt första jobb till Nöjesguiden, efter att han hade kommit hem från New York där han då var assistent till fotografen Richard Avedon. Mikael plåtade Orup med naken överkropp i vargpäls och de uppslagen glömmer jag aldrig. Tidlöst, liksom.

Sedan dess har jag pluggat lite mer, fått två fina barn och jobbat som art director på de flesta svenska inredningsmagasin samt även på reklambyrå till jag började frilansa.

Vad driver dig i ditt arbete?

Önskan att göra saker bättre och att hela tiden lära mig något nytt. Jag gillar utmaningar och att jobba med ett spektra av olika kunder och uppdrag samt att arbeta i team med andra kreatörer. För mig är det lycka att få ett nytt uppdrag, hitta på en idé som sedan implementeras och att det förhoppningsvis resulterar i en bra kreativ höjd och därmed en förbättrad visuell kommunikation för kunden. Det är drivet! Att lyckas med en uppgift oavsett om det är att utforma ett helt magasin, skapa inredningskampanjer eller en ny grafisk identitet till ett företag.

En annan sak som jag gillar är friheten att få välja när och hur jag vill jobba. När jag känner mig fri kreerar jag som bäst vilket är en bra förutsättning som frilansande kreatör. Att formge mina grafiska prints är en sådan sak, det finns inga givna regler eller milslånga briefer – bara ett vitt papper som ska fyllas.

Vad är din största arbetsrelaterade utmaning?

Att frilanslivet är väldigt ojämnt och att se det större perspektivet vad det gäller mitt egna företag. Jag är väldigt mycket här och nu vilket gör att jag lätt glömmer att jag ska ha en strategi för mitt egna företag också och inte bara för andras.

I min karriär, vad är du mest stolt över?

Jag har nog inget specifikt som jag är extra stolt över men jag är glad över att jag har kunnat jobba kreativt så länge och att det inte har varit statiskt utan en ständigt utvecklande process. Att jag har haft modet att testa nya vägar när de gamla har blivit för smala och inskränkta känns också bra. Jag är lyckligt lottad som har många goda vänner som är kreatörer, de inspirerar alltid!

När det kommer till ditt arbete, vad drömmer du om just nu?

Jag tror att jag måste sluta skriva nu för jag tråkar ut er. Jag kan berätta mer om mina drömmar en annan gång! Just nu är jag faktiskt väldigt nöjd med mixen av det jag gör.  Jo, förresten… jag vill göra en ny typ av inredningsmagasin.

Har du något som du vill tipsa om?

Självdistans är bra, liksom att ta vissa saker [på sociala medier] med en nypa salt. Ärlighet, integritet och generositet är andra egenskaper som jag värdesätter. Privat och yrkesmässigt.

LÄS OCKSÅ

DELA (9)
PINNA (0)

Kommentera | Translate


Annons


Laddar