Annons
Annons


Mini-intervju: Christian Halleröd


 

Inredningsarkitekten Christian halleröd utgör tillsammans med sin fru Ruxandra den prisbelönta designstudion Halleroed. De har ett pärlband med spännande uppdrag på sin renommé med kunder såsom Acne Studios, Arket, Byredo samt Totême och är ständigt aktuella. I veckan satte duon sin signatur på både Stockholm Furniture Fairs trendutsällning och ett nytt scenrum med tillhörande möbelserie för Nordiska muséet i samarbete med Tre Sekel. En stor anledning till vårt intresse för paret är att de har haft sina fingrar med i spelet varenda gång vi har höjt på ögonbrynet över en butiksinredning den senaste tiden. Det som landar på deras skissbord resulterar alltid i vacker funktion som är svår att datera med varierande grad av tidlöshet och futurism. Signifikant i våra ögon är Halleroeds känsla för vilka material som ligger i tiden och deras innovativa sätt att använda dem på. I kombination med skulpturala blickfång och en utsökt balans i inredningarna blir helheten till en fröjd att betrakta och vistats i. Beundransvärd är även deras förståelse för och förmåga att tolka avsändaren då var och en av deras kunder framträder glasklart och slagkraftigt efter slutfört uppdrag. Vi är väldigt glada att Christian har tagit sig tiden att ge oss och dig en större inblick i det som är Halleroed och vägen dit.

Annons

Site – Halleroed / Instagram – Halleroed

 

Vem är Christian Halleröd?

Jag är Halleroed tillsammans med min fru Ruxandra Halleröd. Jag är utbildad möbelsnickare och formgivare på Malmstensskolan i Stockholm. Ruxandra är utbildad arkitekt på KTH. Jag startade företaget 1998 och Ruxandra har jobbat på bl a Oscar Properties och sandellsandberg innan. Jag har alltid haft ett stort intresse för trä och Malmstenskolan var mitt mål redan när jag började på gymnasiet. Ruxandra är född i Rumänien, bosatt i Sverige från 8-års åldern. Vi kompletterar varandra väldigt bra både i det privata och på jobbet. Vi pratar mycket om varje projekt och kommer med synpunkter och idéer för att hela tiden förbättra projekten. Det är ett väldigt roligt och utvecklande samarbete.

Vad skulle du säga var startpunkten för där du är i din karriär idag?

Min startpunkt med vad vi håller på med idag var när jag började jobba med Ben Gorham och vi gjorde Byredo’s första butik (på Mäster Samuelsgatan 6) 2009. Tidigare hade jag bara jobbat produktformgivning och då främst möbler till offentlig miljö. Ben är en väldigt ambitiös och modig kund som alltid har stora visioner vilket gör vårt samarbete väldigt roligt och slutresultatet  blir oftast väldigt bra. En andra startpunkt var för ca 2 år sen när vi blev kontaktade av en fransk agent som jobbar med bl. a. Joseph Dirand mfl. De hade sett bl a Byredo butikerna och ville att vi skulle börja jobba med dem. De har satt oss i kontakt med bra kunder både i New york och i Paris där vi för tillfället håller på med väldigt spännande projekt. Ett kontorsinredning och en nytt butikskoncept för en av de större amerikanska modemärkena samt ett litet hotell i Paris.

Vad driver dig i ditt arbete?

Vi gillar att ständigt utvecklas och prova nya projekt och angreppssätt. Vi vill göra bra och fina grejer men förbli ett litet kreativt kontor. Hellre tacka nej till jobb än att växa för mycket och för snabbt. Det är också roligt att få fler och fler uppdrag där man får ta ut svängarna och ha en större frihet. Därför har vi nu inlett ett tightare samarbete med vår agent i Paris där tanken är att jobba med fler internationella projekt med möjlighet till  en större kreativ höjd.

Vad är din största arbetsrelaterade utmaning?

Att få mer tid! Att kunna ta sig an lite större projekt utan att behöva vara ett allt för stort kontor. Under möbelmässan i Milano för några år sen besökte vi Vico Magistrettis kontor. Han jobbade där större delen av sitt liv och hade tydligen bara en anställd i perioder. Ändå åstadkom han helt fantastiska möbler och inredningar. Det var inspirerande att se att det går att jobba på det sättet.

I din karriär, vad är du mest stolt över?

Ett projekt som jag verkligen gillade att göra och vi fortfarande relaterar tillbaka till är vår butiksinredning för Engelbert här i Stockholm. Vi hade en bra uppdragsgivare och väldigt fria händer. Samtidigt som vi hade en bra dialog med kunden gjorde vi även mycket research tillsammans med kunden. Vi åkte runt till alla stora juvelerarbutiker i London och Paris för att få en gemensam referensram. Jag kände ganska tidigt att vi skulle jobba med träpaneler och det blev väldigt bra för just det projektet. Varenda gång jag går in där blir jag fortfarande glad.

När det kommer till ditt arbete, vad drömmer du om just nu?

Att resa bort någonstans… men det är inte arbete. Jag drömmer att varje projekt hade lite längre tidsramar. Förr i tider kunde arkitekter och formgivare rita på ett projekt i flera år. De ritade igenom alla detaljer, hann reflektera över de val som gjordes och många projekt är så pass bra att de finns kvar än idag. Nu kan man ibland ha två månader för att jobba med ett projekt. Det går absolut att göra det så pass snabbt men i längden är det inte riktigt hållbart. Ett mellanting vore fint som omväxling.

Har du något du vill tipsa om?

Jag skulle själv vilja se utställningen Inside Konstakademin om Åke Axelsson, Jonas Bohlin och Mats Theselius. Min senaste starka arkitekturupplevelse var när vi bokade en guidad tur i Philip Jonsons Glass House i New Canaan ca en timme utanför New York. Det var hans privata sommarhus som han åkte ut till på helgerna tillsammans med sin partner David Whitney men de använde det även för att kunna experimentera och testa olika saker under de nästan 50 år de bodde där. Det var en väldigt fin och inspirerande plats.

DELA (0)
PINNA (0)

Kommentera | Translate

 


Annons


Laddar